معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به بیانیه مطبوعاتی اخیر وزیر خارجه امریکا و متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر اظهار داشت: در حالی که روز و هفتهای نیست که عدهای از مردم امریکا علیه خشونت حاکمان این کشور در مورد شهروندان امریکایی تظاهرات و راهپیمایی کنند، مقامات این کشور حق ندارند در مورد وضع حقوق بشر سایر کشورها اظهار نظر کنند.وی افزود: امریکا به همراه چند کشور اروپایی، حقوق بشر را بمنزله اهرمی علیه دولتها و ملت های مخالف خود استفاده میکنند و با نفوذ در مجامع بین المللی این حربه را در جهت اهداف نامشروع خود به کار میگیرند.جزایری تصریح کرد: دولت امریکا که وجه شاخصه آن شیطان بزرگ است و هم اینک در بخشهای مختلف جهان توسط نظامیان و سایر عوامل وابستهاش مشغول خونریزی و نابودسازی زیرساخت ها و غارت ملتها است نه تنها صلاحیت ورود در عرصه حقوق بشر را ندارد، بلکه باید بعنوان جنایت کار جنگی مورد محاکمه قرار گیرد.جزایری با بیان اینکه آماراقدامات ضدحقوق بشری حاکمان امریکا علیه مردمشان به اندازه کافی گویا می باشد، گفت: اگر دولت امریکا اجازه دهد گروههای بیطرف آمار واقعی جرم و جنایت و تجاوزاتی که با منشأ دولت امریکا علیه مردم و شهروندان این کشور صورت می گیرد را احصاء و افشاء کنند، آنگاه عمق فاجعهای که زیر سایه سنگین تبلیغات دروغین حقوق بشر در حال جریان است، روشن خواهد شد.
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه
رأیالیوم در تحلیلی نوشت: خبر روزنامه دیلی تلگراف که تنها گزینه موجود
برای از بین بردن داعش را همکاری با رئیس جمهور سوریه دانسته و حملات هوایی
روسیه علیه داعش را موفقتر از حملات نیروهای ائتلاف توصیف کرده، مقدمه
نوشیدن داروی تلخی دانست که سران کشورهای غربی و عربی چارهای جز آن
ندارند. دیدگاه این روزنامه انگلیسی که همزمان با اظهارات بیسابقه جان کری
وزیر امور خارجه آمریکا در مورد امکان همکاری با ارتش سوریه بدون رفتن اسد
ایراد شده، تصادفی نیست و مقالات جسورانه زیادی در مورد اینکه روسها حق
داشتند در بحران سوریه حضور داشته باشند، به چشم میخورد. این روزها در
رسانههای غربی عبارات آشنایی را از زبان سرگئیلاوروف وزیر خارجه روسیه
میخوانیم، از جمله این که «تحمل وجود بشار اسد در سوریه برای دیوید کامرون
نخستوزیر انگلیس و رهبران غرب مانند بلعیدن یک داروی تلخ است که گریزی از
آن نیست».
به گزارش العالم عطوان میافزاید: وزیر
امور خارجه آمریکا کمکم خود را برای بلعیدن این داروی تلخ و خوراندن آن به
دیگر سران غربی و عربی آماده میکند و این امر به وضوح در اظهارات وی در
حاشیه سفر به یونان دیده میشود، آنجا که کری اعتراف کرد برای مقابله با
داعش استقرار نیروهای زمینی سوری و عربی در سوریه ضروری است و نه نیروهای
غربی؛ زیرا نابود کردن داعش تنها با بمباران هوایی امکان پذیر نیست.
طبق نص صریح این آیه، ازدواج با همسران پیامبر، بعد از وفات ایشان جایز نیست. علت این حکم را در چند مطلب می توان یافت:
1. اگر این مسئله مجاز بود جمعی به عنوان اینکه همسر پیامبر (ص) را بعد از
او در اختیار خود گرفتهاند ممکن بود این کار را وسیله سوء استفاده قرار
دهند، و به این بهانه موقعیت اجتماعی برای خویش دست و پا کنند، و یا به
عنوان اینکه آگاهی خاص از درون خانه پیامبر (ص) و تعلیمات و مکتب او دارند
به تحریف اسلام پردازند، و یا منافقین مطالبی را از این طریق در میان مردم
نشر دهند که مخالف مقام پیامبر باشد. خداوندی که بر اسرار نهان و آشکار
آگاه است برای بر هم زدن این توطئه زشت یک حکم قاطع صادر فرمود و جلو این
امور را به کلی گرفت، و برای تحکیم پایههای آن به همسران پیامبر (ص) لقب
«ام المؤمنین» داد تا بدانند ازدواج با آنها همچون ازدواج با مادر خویش
است! با توجه به آنچه گفته شد روشن میشود که چرا همسران پیامبر(ص) لازم
بود از این محرومیت استقبال کنند؟
در طول زندگی انسان گاه مسائل مهمی مطرح میشود که به خاطر آنها باید
فداکاری و از خودگذشتگی نشان داد، و از بعضی از حقوق حقه خود چشم پوشید، به
خصوص اینکه همیشه افتخارات بزرگ مسئولیتهای سنگینی نیز همراه دارد، بدون
شک همسران پیامبر ص افتخار عظیمی از طریق ازدواجشان با پیامبر ص کسب کردند،
داشتن چنین افتخاری نیاز به چنین فداکاری هم دارد. به همین دلیل زنان
پیامبر ص بعد از او در میان امت اسلامی بسیار محترم میزیستند، و از وضع
خود بسیار راضی و خشنود بودند، و آن محرومیت را در برابر این افتخارات
ناچیز میشمردند.
این خطر هنگامی ملموستر میشود که بدانیم گروهی خود را برای این کار
آماده ساخته بودند بعضی آن را به زبان آورده و بعضی شاید تنها در دل
داشتند. از جمله کسانی را که بعضی از مفسران اهل سنت در اینجا نام
بردهاند طلحه است.
به عقیده استاد مطهری؛ سرّ ممنوعیت ازدواج زنان پیامبر (ص) با اشخاص دیگر،
این است که همسر بعدی از شهرت و احترام آن زن که در میان مسلمان دارای
احترام خاصی بود سوء استفاده نکند و احیانا آن زنان ابزار عناصر خودخواه و
ماجراجو در مسائل سیاسی و اجتماعی واقع نشوند.
2. احترام نهادن به شخصیت خود پیامبر اکرم (ص) است. چنان که از شأن نزول
آیه استفاده میشود تعدادی از مخالفان، به عنوان انتقام جویی و توهین به
ساحت مقدس پیامبر (ص)، قصد داشتند بعد از رحلت آن حضرت با همسرانش ازدواج
کنند.
3.
به جهت احترام نهادن به زنان پیامبر (ص) است. از آن جا که آنان همسران رسول
خدا (ص) و به او منسوب بوده و در بین مسلمانان از احترام خاصی برخوردار
بودند. بدیهی است که با دیگر زنان هم نوع خود فرق داشتند، چنان که قرآن
کریم فرموده است.
--------------------------------------
پینوشتها:
1 -برای آگاهی از فلسفه این نسبت برای همسران پیامبر به سؤال 433 (سایت: 462) مراجعه کنید.
2 -مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 17، ص 404، دار الکتب الاسلامیه، تهران،1374.
3 -مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 19، ص 431. همچنین جهت اطلاع بیشتر، رک:
تفسیر المیزان، ج 16، آیات 1 54 سوره احزاب؛ تفسیر نمونه، ج 17، همان آیات،
ص406 و 405. با استفاده از سؤال 433 (سایت: 462).
4 -احزاب، 32.